התאמת גודל טקסט באתר

משרד 04-6371434 | נייד 054-8045505

7 כללים לבחירת עצי פרי איכותיים במשתלה

7 כללים שיעזרו לכם לבחור במשתלה עצי פרי איכותיים ופוריים לגינה שלכם

כל עצי הפרי, בין אם לגינון ובין אם לחקלאות מתחילים את דרכם במשתלה. לבחירה של עץ איכותי ומוצלח תהיה השפעה על קצב הגידול, אופן התפתחות העץ, כמה מהר יניב העץ פרי וכפועל יוצא – כמה תועלת והנאה נפיק ממנו באופן כללי. במסגרת המאמר שמופיע כאן נתייחס כאן יותר לעצי פרי לגינון ופחות לעצי פרי לחקלאות משום שלמרות שבשני המקרים מקובל שהמשתלה מספקת עצים בסטנדרט המתבקש ע”י משרד החקלאות, עדיין קיים שוני בין צרכי החקלאי וצרכי הגנן, יכולות ודרכי הטיפול שלהם בעץ.

אם כן, אחרי שהסברנו את זה, אנחנו יכולים לחזור לבחירת העץ שלנו. אז בשלב ראשוני זה, מגיע הגנן החובב (שזה בד”כ אתה) אל משתלת הגידול לצורך בחירת עץ פרי לגינה או לבוסתן. בואו נצא מנקודת הנחה שאתם כבר יודעים איזה סוג עץ מעניין אתכם ועכשיו נשאר רק לבחור את העץ בר המזל שישתל בגינתכם.

אם מדובר במשתלת גידול סביר להניח שנתקל בשורות בנות מאות או אלפי שתילים מהסוג המבוקש. כיצד נדע איזה עץ כדאי לבחור יותר ואיזה פחות? בדרך כלל המוכר במשתלה בוחר עבורינו עץ שנראה לו מתאים ואיכותי. כדי שלא תצטרכו להסתמך רק על חוות דעתו של המוכרן ותוכלו לבחור בעצמכם, ריכזנו עבורכם מספר כללים לבחירה של עצי פרי במשתלה.

כלל ראשון – איתור הזן הנכון

למרבית עצי הפרי מספר זנים. לכל זן מאפיינים מעט שונים מבחינת איכויות הפרי, גודל העץ, התאמה לסביבות שונות וכו’. חשוב לוודא כי יש את הזן בו אנו מעוניינים ושמתאים לנו. בנוסף, יש חשיבות רבה לסוג הכנה עליה מורכב הזן שאותו אתם רוצים. למשל: בעצי אבוקדו קיימות כנות עמידות לקרקע גירנית וכאלה שפחות. אם הקרקע אצלכם מכילה מרכיב גירני, כדאי לבחור בכנה המתאימה. גם בעצי הדר, קיימות כנות “מתוקות” המתאימות לפירות הדר מתוקים וכנות “חמוצות” המתאימות ללפירות הדר חמוצים. לא יזיק לוודא את הנושא.

 

 

 

 

 

כלל שני – הרכבה

מרבית (אך לא כל) עצי הפרי זקוקים להרכבה כדי להניב פרי מובחר. כזה שבשבילו אתם באים למשתלה. חשוב לוודא כי העץ שלכם הוא עץ מורכב. הסימן לפיו הכי קל לדעת אם העץ שלכם מורכב הוא סימן ההרכבה, בד”כ בצורת האות “V” הנמצא על הגזע, בד”כ במקום נמוך. חשוב לציין כי ככל שחולף יותר זמן ממועד ההרכבה והעץ בוגר יותר, כך מיטשטש סימן ההרכבה עד שקשה מאוד לראותו. מצד שני, בעצים בני 4 שנים או יותר ניתן כבר לראות פרי על העץ – מה שנותן תשובה ללא מעט שאלות…

הרכבת עצי פרי

בתמונה למעלה – הרכבה בעץ פרי. לאחר האיחוי נשארת צלקת בצורת V

כלל שלישי – גיל העץ

מומלץ לבחור עץ לא צעיר מידי ולא בוגר מידי. עץ צעיר מידי עלול להיות רגיש וחלש. מערכת השורשים שלו עדיין לא מפותחת מספיק, אין מספיק עלים כדי ליצור לו מספיק מזון ותנאי מזג האויר מחוץ למשתלה עלולים להכריע אותו. עץ הופך להיות מבוגר מידי בשלב בו השורשים מתחילים להסתובב בתוך מיכל הגידול. העץ ימשיף לגדול אולם בית השורשים שלו מוגבל. לעץ כזה אין את היכולת להזין כראוי את הנוף, שורשיו מסובבים בתוך מיכל הגידול ויקח לו זמן רב להתחיל להתפתח בגינה.

כאשר אתם בוחרים עץ פרי במשתלה כדאי שגודל הנוף יהיה מתאים למיכל הגידול של העץ ולא גדול מידי.

הערה: במסגרת המאמר התיחסנו לעצים במיכלי גידול. קיימת גם אפשרות אותה סקרנו בנפרד של עצים בוגרים מעקירה.

כלל רביעי – פרופורציה במבנה העץ

מבנה העץ צריך להיות פרופרציוני ומאוזן. נשאף תמיד למבנה עץ בו קיים יחס הגיוני בין גודל גוש השורשים, עובי הגזע לרוחב הנוף. עץ גבוה ודק או עץ בעל ענפים ארוכים ודקים מעיד על מחסור באור שמש. עץ זה יהיה שביר יותר וזקוק לתמיכה. אם פגשתם עץ כזה אין הדבר אומר שזה עץ גרוע. ניתן לעצב את העץ מחדש ללא קושי ע”י גיזום לאחר שתילתו. אולם אם באותה משתלה תוכלו למצוא עץ אחר, נמוך יותר, עבה יותר ובעל נוף רחב יותר, עדיך לבחור בעץ זה.

מערכת שורשים – מערכת השורשים היא קריטית להיקלטות העץ בגינה שלכם ובאופן כללי להתפתחותו התקינה. ניתן לקבל תמונה לגבי מערכת השורשים ע”י מבט בחורי הניקוז של מיכל הגידול. אם אתם רואים שורשים אז נראה שמערכת השורשים התפתחה דיה. אם ראיתם רק אדמה, שיקלו לחפש עץ אחר. גם עץ גדול ובוגר במיכל קטן שכבר לא יכול להכיל את השורשים אינו מצב אידיאלי. כפי שציינו קודם, בית שורשים כזה קטן יתקנה לכלכל את העץ בצאתו מהמשתלה.

הגזע – עובי הגזע הוא אינדיקציה מצויינת לגיל העץ. גזע עבה מעיד על עץ שגדל מספיק, פיתח מערכת שורשים מסועפת במיכל הגידול והוא “בשל” לעבור לאדמה. לעץ בעל גזע עבה יתרונות חשובים: אין צורך לתמוך אותו והוא גם לא יישבר בדרך. רצוי לבחור עץ עם גזע ישר פחות או יותר. ניתן ליישר גזעים עקומים כל עוד העץ צעיר והגזע שלו גמיש. מרגע שהגזע התעבה, יישורו יהיה כרוך בהרבה עבודה.

גובה העץ – רובינו חושבים שכמה שהעץ יותר גבוה כך הוא טוב יותר. זה לא מדוייק. עץ גבוה (שאינו פרופורציוני) הוא שביר יותר, קשה להוביל אותו והפרי שלו לא יהיה נגיש לקטיף. נזכיר שוב את כלל האצבע של הפרופורצה הרצויה בין חלקי העץ.

נוף – נוף העץ צריך להיות סימטרי מכל צדדיו ומלא ככל הניתן. לעיתים קורה במשתלות שבגלל הצפיפות של השתילים לא כל צידי הנוף מתפתחים באופן שווה. במידה שקיימת חוסר סימטריות קלה בנוף – ניתן לתקן זאת ע”י גיזום ועיצוב העץ. אם מדובר בחוסר סימטריות משמעותי – עיברו לעץ הבא.

פרופורציות רצויום ולא רצויות בעצי פרי

באיור למעלה: פרופורציות רצויום ולא רצויות בעצי פרי. משמאל לימין: עץ קטן במיכל גדול, עץ גבוה ודק, עץ מפותח עם בית שורשים קטן, עץ בעל פרופורציות נכונות.

 

כלל חמישי – פרופורציה בין מיכל הגידול וגודל העץ

כאן כבר מדובר על כלל צרכני שנועד לגרום לך לשלם פחות. חשוב לבחון את העץ לפי עובי הגזע וגודל מערכת השורשים, לא פלי מיכל הגידול. כאשר אנו רוכשים בעץ צעיר במיכל גידול גדול אנו בעצם קונים הרבה אדמה ופחות עץ. מומלץ ללכת על אותו עץ במיכל גידול יותר קטן ובמחיר יותר נמוך.

כלל שישי – עלווה תקינה

קיימים מספר נושאים הקשורים בעלווה אשר יש לשים אליהם לב: עץ שעליו נשרו – עלים נוטים לנשור ממגוון סיבות. בעצים נשירים אין הדבר מהווה סימן לבעיה אולם בעצי פרי סובטרופיים או הדרים נשירת עלים יכולה להיות סימן למזיקים שלא טופלו, חוסר חמור בקרינת שמש, דישון עודף באופן חריף ועוד מספר מצבים לא רצויים. למעט עצים נשירים, לא מומלץ לרכוש עצי פרי ללא עלים.

עלווה אכולה היא תוצאה של מזיקים (פרודניה, לפיגמה וכו’) שתוקפים את העץ ומכרסמים בעליו. מזיקים אלה קלים לטיפול והדברה. יש לוודא כי בוצעה הדברה וכי המזיקים טופלו ולא שאתם מביאים אתכם את המזיקים אל הגינה. חשוב כמובן לדעת כי גם אם קיבלתם עץ מטופל למשעי ללא מזיקים, יתכן ואף סביר להניח כי הוא יותקף על ידי מזיקים בשלב זה או אחר של חייו.

עלווה קרועה או חתוכה – בד”כ מדובר בפגיעות פיסיות חסרות משמעות כתוצאה מרוח או מעבודה בקרבת העץ. כל עוד מדובר ב”עלה פה, עלה שם” זו לא בעיה שיש להתיחס אליה.

צבע העלים – עלים בצבע ירוק חיוור מעידים על כלורוזה – מחסור בברזל. מומלץ לבחור עץ פרי שעליו בצבע ירוק כהה.

עלים מקופלים – בד”כ סימן למזיק – אקריות או כנימות. מומלץ שלא לרכוש עץ כזה. לא מדובר בנזק בלתי הפיך, להפך הטיפול הוא פשוט ונגיש. כמו עם מזיקים אחרים ייתכן גם כאן כי בעתיד יפגוש העץ שלכם מזיקים אלה אבל אם לא חייבים אז למה לפתוח ברגל שמאל?

שפת עלה צרובה – סימן לדישון עודף או מי השקיה עם רמת מלחים גבוהה. אופייני לעצי אבוקדו. אם מדובר במופע משמעותי מומלץ שלא לרכוש את העץ.

 

כלל שביעי – פרי

בד”כ מי שקונה עצי פרי במשתלה קונה אותם בשביל הפרי הטעים שלהם. אם הגענו למשתלה ואנחנו רואים עץ נושא פרי – הדבר יכול לתת לנו ביטחון רב באיכות העץ ופוריותו. אנחנו יכולים לדעת כי העץ פורה, אנחנו יכולים להתרשם מאיכות הפרי ומהזן, אנחנו יודעים שהעץ במצב יחסית טוב ובוגר (עצים צעירים מידי או עצים שנמצאים במצב עקתי לא מניבים פרי בד”כ). יחד עם זאת חשוב לדעת כי מרבית העצים במשתלה צעירים מכדי להניב פרי והעובדה שאינם נושאים פרי אינה מעידה בהכרח על כך שהם אינם פוריים.

עץ הדר נושא פרי

בתמונה למעלה: עץ הדר נושא פרי במשתלה. אם רואים פרי אין ספק שהעץ אכן פורה ומניב.

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו עם חבריכם!

פניה למשתלה

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם





    דילוג לתוכן